Enige weken geleden heb ik een assessment gedaan voor een leidinggevende functie. De uitkomst van deze test was heel positief, waar ik uiteraard erg blij mee was. Wanneer ik de uitkomst van deze testen besprak met anderen, viel het mij op dat mensen wisselend reageren/ waarde hechten aan zo’n test. Wanneer de eigen ervaringen met een assessment minder positief waren, door bv een minder goede uitslag, werd er ook minder waarde aan de uitslag gegeven.

“ het is een moment opname” “ik herken me hier niet helemaal in”. Ditzelfde gedrag zie ik wel eens terug bij mijn leerlingen. Wanneer de resultaten op een toets tegenvallen. “Die toets sloeg nergens op”. Wanneer leerlingen goed scoren op een toets, geven ze aan dat dit door hun eigen inspanningen komt.

Bij tegenvallende resultaten wordt het resultaat aan externe factoren geweten. Een positief resultaat wordt gezien als een gevolg van de eigen inspanningen. Het toeschrijven van een matig resultaat aan externe factoren blokkeert het leren. Het is belangrijk om deze mechanismen bij het bespreken van resultaten steeds in het achterhoofd te houden en om anderen te helpen zich bewust te maken van deze patronen.

hashtag#lerenhashtag#onderwijshashtag#groeihashtag#reflectiehashtag#patronendoorbrekenhashtag#verantwoordelijkheidhashtag#eigenaarschap

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *