“Hoe zorg ik ervoor dat mijn leerlingen meer betrokken raken bij mijn lessen?” Een aantal jaar geleden begon ik mij af te vragen waarom lesgeven af en toe meer leek op “trekken aan een dood paard.” Ik wilde graag dat leerlingen meer verantwoordelijkheid wilden nemen over hun leerproces. Met het lesgeven vanuit leerdoelen probeerde ik de intrinsieke motivatie van leerlingen aan te spreken. Deze manier van leren geeft leerlingen meer ruimte en vrijheid om hun verantwoordelijkheid te nemen.

Deze overgang gaat niet zonder slag of stoot. Niet elke leerling kan direct met deze nieuwe vrijheid en ruimte overweg. In deze fase kan je het gevoel krijgen dat je de controle kwijt raakt en vertrouwen verliest. Mijn eerste reactie is dan om de controle weer terug te pakken en de verantwoordelijkheid weer bij mezelf te leggen. In “ontketen de vernieuwing” van Arend Ardon wordt deze cirkel beschreven. Om uit de cirkel te komen, ga ik nu op zoek naar een vorm waarbij ik de tegenstelling tussen “het beheersen” en “het loslaten/ruimte geven” ga vinden.

hashtag#onderwijshashtag#vernieuwinghashtag#motivatiehashtag#gepersonaliseerdleren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *